zaterdag 17 september 2011

Minivakantie Middelburg

Afgelopen vrijdag was ik gezellig met mijn moeder op een mini-vakantie in Middelburg. Het was de bedoeling er vrijdag en zaterdag te verblijven, maar omdat Karin Bloemen zaterdagmiddag op 600 meter van mijn voordeur optrad... zijn we zaterdag al vroeg richting huis gegaan. Dat mocht op vrijdag de pret niet drukken ! Al vroeg zaten we in de trein richting Middelburg. Halverwege de rit kregen we gezelschap van 2 hele lieve honden die al helemaal gewend waren aan het reizen in de trein. De rit duurde een kleine 2 uur en om 11 uur waren we in Middelburg. We zijn meteen de stad ingetrokken en hebben ook nog wat geshopt. Rond half 1 begonnen onze magen te knorren en zijn we lekker op een terrasje in de zon neergestreken.  Een uitsmijter en een baquette met zalm later wilden we het oude stadhuis gaan bekijken. Maar het was nogal druk met bruidjes, dus dat hebben we maar even laten zitten. Op naar de rondvaartboten ! Het was even zoeken, maar we waren lekker op tijd, dus om 14.00 uur konden we een rondvaart door de gracht van Middelburg maken. Nou heb je daar last van 1 ding... bruggen... hele laaaage bruggen... en dat ziet er ongeveer zo uit :

Afijn, het was ondanks de bruggen wel een heel leuk boottochtje. We konden vanaf het water leuke oude dingen zien, bijvoorbeeld het smalste huisje van Middelburg (2 meter breed !). En met het zonnetje heerlijk in ons gezicht was het goed vertoeven op het water. Na de boottocht (en op de terugweg ook weer veel gebuk), leek het ons verstandig om alvast in te checken in het hotel. We hadden via hotelkamerveiling een kamer (inclusief ontbijt) in hotel Arneville voor 49 euro. Het hotel lag op ongeveer 10 minuten lopen van het station en van de stad. Ook hier weer even zoeken (stoep was ook zoek, dus dan maar over het fietspad lopen), vonden we het hotel. Vriendelijke medewerkers bij de balie, alleen de sleutel werkte niet helemaal goed. Gelukkig ook niet bij de receptionist die even mee liep... maar uiteindelijk, toch gelukt ! Voor een 4-sterren hotel moet ik zeggen dat ik wel eens betere kamers heb gezien. Zo was er geen waterkoker, het raam ging niet helemaal dicht, er was geen temperatuurregeling binnen in de kamer
en er waren veeeeel te dikke dekbedden (heet!) voor het weer van die dag. Maar oke, het is maar voor 1 avondje, dus het was niet erg (behalve misschien dat dekbed). Na even uitgerust te hebben in het hotel, zijn we weer richting de stad gelopen. We wilde nog wat lekkers voor 's-avonds op de kamer en stuitte op een bakkerij die o.a. gevulde bitterkoeken verkocht. Errrrg lekker ! Van de gids op de boot hadden we de tip gekregen om vooral ook door de kleine straatjes van Middelburg te lopen, want die zijn het mooiste. Zo gezegd, zo gedaan ! Na wat straatjes gezien te hebben, kwamen we aan bij de Abdij. Erg leuk dat je daar ook gewoon naar binnen kon om een kijkje te nemen. Ze hadden o.a. ook een kruidentuin en een mooie binnenplaats waar ook het Zeeuws Museum aan grensde. Het was inmiddels al half 5 geweest, dus daar zijn we niet in gegaan omdat het Museum om 5 uur sloot. We hadden wel weer trek gekregen en vonden een echte Italiaanse ijswinkel, waar we met onze neus in de boter (ijs) vielen want elke vrijdag was het de 3e bol ijs gratis ! Nou.. die kon er nog wel bij !
Het is echt een van de lekkerste ijsjes die ik ooit gegeten heb ! Echt heeeerlijk. We zijn nog wat straatjes doorgelopen en kwamen o.a. ook bij een ouderwetse drogisterij. Met allemaal van die echte ouderwetse snoepjes !! Zag er allemaal zooo heerlijk uit (we voelde ons ook als een kind in een snoepwinkel!). We hebben ons toch best ingehouden en alleen een klein zakje Zeeuwse kaneelbabbelaars gekocht. Inmiddels waren de meeste winkels al aan het sluiten, dus tijd om weer een terrasje op te zoeken (we kregen zelf ook wel een beetje het idee dat we constant aan het eten waren, maarja.. tis vakantie, dus dan mag het !). We kwamen weer op de markt aan bij het oude stadhuis (het nieuwe stadhuis ligt overigens vlakbij het station en is een modern gebeuren, niet helemaal mijn smaak en het koste het ook behoorlijk wat miljoenen). Maar het oude stadhuis ziet er nog erg mooi uit. Het was nog steeds zonnig, dus we zijn lekker buiten op het terras gaan zitten dachten een klein menu te bestellen, wat toch wel weer erg veel bleek te zijn.
Ik had een goede kipsaté met friet en heeeeel veeel sla (lekker!) en mijn moeder ging voor de scholfilet met friet en heeeel veeeel sla (ook lekker !) We kregen het natuurlijk allebei niet helemaal op, want dat ijsje zat er pas net in ;) Maar het was goed eten bij de Huifkar (onthoudt 'm als je lekker wilt eten in Middelburg). Aangezien er verder niet zoveel meer te beleven viel die avond, zijn we na het eten rustig teruggewandeld naar het hotel. Moe maar voldaan van een gezellige dag.
En dan hadden we natuurlijk de volgende dag nog ! Want het ontbijt hoort er natuurlijk ook bij. Waar de kamer een beetje tegenviel, maakte het ontbijt alles weer goed ;) Lekkere broodjes, ei, spek, yoghurt, fruit, suikerkoek, brownies (!) en andere ongezonde zoetige koeken die je eigenlijk niet voor ontbijt moet eten maar wat wel heeeeel lekker is, thee, koffie, melk en heleboel soorten gezonde sapjes. Afijn, we hebben flink gegeten, zodat we de hele terugreis niets meer hoefde te hebben. Daarna nog even opgefrist, de spullen gepakt en richting trein gelopen. Die was gelukkig net op tijd bij de overstap, zodat we weer op tijd thuis waren voor de volgende 'trip'; 600 meter lopen naar de bloemenveiling die het 100 jarige bestaan vierde met een open dag én Karin Bloemen ! Karin mocht aan de mensen bloemen uitreiken, maar daaraan een kaartje waarmee je iemand anders een boeket kado kon doen. Uit alle kaartjes worden 100 personen ook echt in het zonnetje gezet met een leuk boeket. Leuke actie ! Alleen hadden ze natuurlijk wel wat meer publiek kunnen trekken door aan te kondigen dat Karin kwam in plaats van het zo geheim te houden (lang leve het gerucht op twitter). Voor Karin was ook nog Rob's grote tuinverbouwing en die gaven behalve tips, ook heel veel plantjes en aarde weg. Dus daar hebben we nog flink wat planten weten te scoren ;) Gelukkig hoefde we niet zo ver te lopen, eindelijk eens snel thuis na 'een voorstelling'. Al met al een gezellig begin van het weekend !